Häng i en hängmatta för bättre psykisk hälsa

hängmatta med hund

Hängmattor är fortfarande populära över hela världen, och marknaden förväntas växa med mer än 5 miljarder kr fram till slutet av 2024. Det mjuka gungandet i en hängmatta under ett skuggigt träd en varm dag är en bild av avkoppling. Men hängmattor är inte bara till för trädgården. Många människor väljer att sova i en hängmatta i stället för i en säng, och det kan ge vissa fördelar.

Att hänga och svänga i en hängmatta kan hjälpa ditt humör

Det har varit en lång dag på jobbet, du är stressad och dina muskler är spända när du tänker på den långa listan med uppgifter som du måste slutföra. Du kanske känner dig orolig, utbränd eller deprimerad.

Det är dags att använda en teknik för stresshantering.

Vissa människor vänder sig till yoga eller motion eller tar en stund för meditation och djup andning. Ytterligare andra sätter på musik eller tar ett långt bad. Och ändå glömmer vi ibland att koppla av och ta tid för egenvård.

Att gunga i en hängmatta är en enkel form av egenvård. Det mjuka fram och tillbaka skapar en avslappnande känsla som hjälper till att minska ångest. Den svängande rörelsen förstärker endogena sömnrytmer, vilket skapar en lugn eller sömnig känsla.

Bättre sömn

Fundera ett ögonblick på varför gungning lugnar barnet.

Det visar sig att våra hjärnor är evolutionärt programmerade att reagera på just den rörelsen. Studier har visat att gungning i en hängmatta kan förbättra sömnkvaliteten och hjälpa även dig att somna snabbare.

Samma sätt som gungning hjälper en bebis att vila lätt hjälper även oss som vuxna att få bättre och djupare sömn.

Bättre mentalt fokus och koncentration

Hängmattor hjälper inte bara till med sömnen utan det är också bra för hjärnan att använda en hängmatta. Att gunga förbättrar minnet och leder till ökad stigmaaktivitet.

Att gunga hjälper till att synkronisera hjärnvågorna och ökar minneskonsolideringen. Det kan också hjälpa till med återkallandet.

Det är logiskt när man betänker att hängmattor resulterar i bättre och djupare sömn, eftersom det ger hjärnan tid att ladda upp.

Minskar stressen

Som vi nämnde tidigare kan den mjuka gungande rörelsen i samband med hängmattor fungera som en teknik för stresshantering.

När vi är stressade stiger blodtrycket och hjärtfrekvensen ökar. Detta kallas vår stressreaktion.

Att koppla av i en hängmatta lugnar oss och hjälper oss att slappna av, vilket sänker blodtrycket och hjärtfrekvensen. Detta kallas för en avslappningsreaktion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *